Zakładając lokal gastronomiczny musimy zrozumieć jaki profil nas interesuje i jaki może nam zapewnić sukces. Istotna jest lokalizacja, wystrój, ceny poza oczywiście kwestią najważniejszą – klasą serwowanych potraw. Nie trzeba jednak nikogo przekonywać, że czystość i higiena należą do podstaw sukcesu zakładających lokal gastronomiczny. Kwestie te od strony prawnej reguluje Państwowa Inspekcja Sanitarna czyli tak zwany Sanepid.
Restrykcyjne wymogi sanitarno-higieniczne są kontrolowane licznymi przepisami prawnymi. Przed otwarciem lokalu gastronomicznego należy się z nimi koniecznie zapoznać:
Jest tego sporo, a należy to potraktować tylko jako absolutne minimum, z jakim musimy się zapoznać. Należy też śledzić media branżowe, na wypadek gdyby Ustawy i Rozporządzenia miały ulec zmianie.
Kolejnym etapem będzie przesłanie projektu lokalu gastronomicznego celem uzyskania pozytywnej opinii do lokalnego oddziału Państwowej Inspekcji Sanitarnej bądź do rzeczoznawcy do spraw sanitarno-higienicznych.
W projekcie tym należy przedstawić między innymi:
Otwierany przez nas lokal musi spełniać szereg następujących wymagań zanim będziemy mogli produkować w nim żywność. Należy na nie zwrócić uwagę projektując poszczególne pomieszczenia, dobierając sprzęt, doprowadzając wodę, itp:
Po jego otwarciu należy także pamiętać, że:
Inspektor Państwowej Inspekcji Sanitarnej ma prawo bez zapowiedzi skontrolować lokal, jeśli zachodzą przesłanki zagrożenia życia lub zdrowia. Zazwyczaj jednak takie wizyty są zapowiedziane i wykonane w przeciągu od kilku dni do miesiąca od poinformowania właścicieli o takim zamiarze. Zamiar może być przekazany telefonicznie lub listem poleconym z propozycją terminu. Kontrola taka przeprowadzana jest w obecności właściciela lub osoby upoważnionej. Inspektor zobowiązany jest przedstawić ważną legitymację oraz poinformować o celu wizyty, w przeciwnym razie właściciel ma prawo nie zgodzić się na taką kontrolę. Sanepid wyznacza wtedy inny termin, zazwyczaj w odstępie kilku dni.
Zazwyczaj w przypadku drobnych niedociągnięć właściciel otrzymuje informację o kwestiach, które wymagają poprawy w określonym terminie. Zdarzyć się mogą także kary finansowe. Zamknięcie restauracji jest dla inspektorów ostatecznością. Po dostosowaniu się nakazów lokal może zostać ponownie otwarty. Taką inspekcję należy potraktować poważnie, a dążenie do jej pozytywnego przebiegu może tylko pomóc w sukcesie naszego lokalu.
Kontrola sanepidu została zdemonizowana, budzi strach i wydaje się niemożliwą do przejścia. Nic bardziej mylnego. Jeśli spełniamy wszelkie wymagania i podchodzi do tematu z powagą, kontrola taka odbywa się szybko i bezboleśnie. Nie należy traktować inspektorów, jako osoby, którym zależy na zamknięciu naszego lokalu, ale jako osoby, które mają za zadanie nam pomóc spełniać wszelkie narzucone normy, co może tylko skutkować jeszcze lepszym funkcjonowaniem naszej restauracji, dbaniu o bezpieczeństwo pracowników i zdrowie gości.
Doradcy CAREHO z przyjemnością pomogą Państwu w dobrze odpowiedniego sprzętu gastronomicznego spełniajaće kryteria Sanepidu. Zapraszamy do kontaktu.