Jeżeli lubisz gotować, i z wypiekami na twarzy oglądasz programy kulinarne w stylu Masterchef czy Kuchennych Rewolucji Magdy Gessler, a do tego planujesz założenie własnego biznesu, to prowadzenie działalności gastronomicznej jest właśnie dla ciebie.
Chodź otworzenie własnego lokalu gastronomicznego wiąże się z licznymi wydatkami, nie należy się zniechęcać już na początku. Na założenie działalności gospodarczej można uzyskać dotacje z Urzędu Pracy lub skorzystać z dofinansowań oferowanych przez Unię Europejską. Podstawą, przy zakładaniu własnej działalności, zawsze jest odpowiedni plan. Biznesplan taki powinien zawierać w sobie informacje, odnośnie sposobów finansowania przedsięwzięcia, jego dokładną charakterystykę, czyli do kogo chcemy trafić z naszym pomysłem. Musi poruszać kwestie takie jak reklama, marketing, a także odpowiedni lokal. Na tym etapie należy określić, czy zamierzamy zatrudniać dodatkowych pracowników, czy działać samodzielnie.
Jeśli już stworzymy odpowiedni biznesplan, powinniśmy zająć się znalezieniem odpowiedniego lokalu. Nie wszystkie lokale usługowe nadają się do prowadzenia działalności gastronomicznej. Po pierwsze musimy dokładnie sprawdzić czy jest możliwość zamontowania odpowiednich urządzeń, chociażby takich jak na specjalistyczne piece konwekcyjno-parowe, o których pisaliśmy w artykule Dlaczego piec konwekcyjno-parowy nazywany jest „sercem kuchni”, oraz odpowiednia wentylacja pomieszczenia z możliwością montażu specjalistycznych okapów gastronomicznych. Ścisłym regulacjom prawnym podlega także stan techniczny budynku, w którym znajdować się ma lokal. Sprawdzona zostanie także jakość wody, która będzie miała kontakt z przygotowaną żywnością. Kolejną rzeczą, na którą musi zwrócić uwagę początkujący restaurator, jest pozyskanie odpowiednich pozwoleń na prowadzenie tego typu działalności. Nie są one niezbędne, aby uzyskać zgodę na prowadzenie własnej kuchni, jednak trzeba je przedłożyć na dwa tygodnie przed planowanym otwarciem. Oprócz uzyskania pozwoleń, lokal gastronomiczny trzeba zarejestrować w CIDG oraz złożyć odpowiednie wnioski w Państwowej Inspekcji Sanitarno Epidemiologicznej.
Gastronomię można prowadzić w formie jednoosobowej działalności lub w formie spółek. Można założyć spółkę osobową, z wyłączeniem spółki partnerskiej, w formie spółki kapitałowej czy spółdzielni. Najczęściej wybierana jest jednak jednoosobowa działalność gospodarcza. Decyzja na podjęcie tego typu działalności wiąże się z możliwością ponoszenia mniejszych kosztów, jeśli planujemy zatrudnić większą ilość pracowników. Warto zastanowić się nad spółką cywilną lub kapitałową.
Termin jednoosobowa działalność gospodarcza oznacza, że firma, posiada tylko jednego szefa, jednak nie wyklucza możliwości zatrudnienia pracowników. Nie wymagane jest także posiadanie kapitału początkowego oraz prowadzenie pełnej księgowości, ponieważ dla małych przedsiębiorstw istnieje możliwość prowadzenia księgowości uproszczonej. W przypadku założenia działalności jednoosobowej można liczyć na wiele ulg z tego tytułu. Istnieje możliwość opłacania składek ZUS o niższej preferencyjnej stawce, w trakcie pierwszych 2 lata prowadzenia firmy.
Inną formą prowadzenia działalności gastronomicznej jest spółka cywilna. Jeśli decydujemy się na ten charakter działalności, należy pamiętać o tym, że nie posiada ono osobowość ani zdolności prawnej, a działa w oparciu o przepisy kodeksu cywilnego. Ten wybór jest idealny dla małych firm rodzinnych. Do jej założenia potrzebne są co najmniej dwie osoby fizyczne i prawne. Spółka musi zostać wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Za jej działalność odpowiada swoim majątkiem osobistym każdy ze wspólników. Innym rodzajem spółek jest spółka handlowa, można wybrać pomiędzy spółkami jawną, komandytową czy z ograniczoną odpowiedzialnością. Należy pamiętać o wymogu wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
Kolejną ważną kwestią jest założenie konta firmowego dla lokalu gastronomicznego. Nie ma jednak obowiązku zakładania odrębnego konta, a właściciel może korzystać z prywatnego rachunku. Niezbędne jest posiadanie koncesji na alkohol, aby móc sprzedawać napoje procentowe. Kolejnym ważnym elementem są opłaty za publiczne odtwarzanie muzyki. Jeżeli właściciel planuję odtwarzać muzykę publicznie, musi uzyskać licencję, udzielaną na poszczególne formy wykorzystania utworu objętego prawami autorskimi.