PL

Ilość urządzeń gastronomicznych
w naszej ofercie: 14012!

Skuteczny biznesplan pizzerii w 10 krokach.

11 marca 2018, 11:03

Pierwszy etap zakładania pizzerii już za nami. Dotychczas naszą pracę można określić mianem koncepcyjnej: przeanalizowaliśmy różne pomysły na restaurację: od „prawdziwej pizzerii” szczycącej się autentycznymi, włoskimi smakami, po „spolszczoną pizzerię” – nawiązującą do polskich preferencji kulinarnych. Określiliśmy czy zależy nam na lokalu stacjonarnym, stacjonarnym z dowozem, czy wyłącznie mobilnym – uwzględniając przy tym możliwości finansowe i konkurencję. Opracowaliśmy też idee samego lokalu: autorską, wypełniającą rynkową niszę lub opartą na zasadach franczyzy z wyrobioną marką i gotowym know-how (więcej o pomysłach na pizzerię można przeczytać w artykule: Pizzeria – czy to dobry pomysł na biznes?).

Skuteczny biznes plan pizzerii w 10 krokach

Decyzja o otwarciu pizzerii zapadła i pora przejść do skrystalizowania marzenia o własnej, małej gastronomii. Od czego zaczynamy?

Biznes plan pizzerii krok po kroku

Ten dokument może zdecydować o „być albo nie być” naszej restauracji. Do czego jest potrzebny? Po pierwsze, jego pozycje zawierają informację, które musimy zebrać przed otwarciem lokalu, w tym m.in. zarys strategii marketingowej, analizę rynku, finanse. Po drugie, pozwala nam usystematyzować oraz skonkretyzować pozyskane dane oraz oszacować szasnę na powodzenie naszej działalności. Ponadto jest niezbędny przy pozyskiwaniu dotacji czy kredytów.

Etap 0 – zbieranie informacji

Zanim przystąpimy do pisania biznesplanu, musimy dokładnie zbadać lokalny rynek. Jakie lokale działają w pobliżu naszej przyszłej pizzerii? Czym się wyróżniają, jakie są ich mocne strony (czylidocelowo: czym możemy z nimi konkurować?). Czy w sąsiedztwie funkcjonują już lokale o bardzo podobnym profilu do naszej pizzerii? Kto będzie naszym potencjalnym klientem?

Kolejnym, bardzo ważnym krokiem, jest wybór konkretnego lokalu. W jego przypadku najistotniejsza jest lokalizacja: ta powinna gwarantować widoczność naszej pizzerii i znajdować się w miejscu dużego przepływu ruchu (rynek, centrum miasta/osiedla, ruchliwa ulica). Ponadto lokal musi spełniać wymogi techniczne, które umożliwiają otwarcie w wybranym miejscu punktu gastronomicznego.

Etap 1 – wstęp

Zaczynamy zwyczajowo od wstępu, w którym zamieszczamy krótki i zwięzły opis naszego pomysłu.

Zarówno przy tworzeniu wstępu, jak i całego biznesplanu, pamiętajmy, że musi on być konkretny, realny, a w dalszej części – poparty liczbami. Miejmy na uwadze, że myślenie życzeniowe może pomóc w realizacji marzeń, ale podczas dużych inwestycji finansowych, bezpiecznej bazować na chłodnej kalkulacji oraz racjonalnej ocenie sytuacji.

Etap 2 – plan organizacyjny

W tym miejscu przedstawiamy najistotniejsze fakty dotyczące działalności: jej rodzaj (np. jednoosobowa działalność gospodarcza), nazwę firmy, datę założenia, dane teleadresowe, określenie kapitału.

Etap 3 – cel działalności

Dlaczego chcemy otworzyć restauracje?

Przykład: Naszym celem jest stworzenie miejsca odpowiadającego potrzebom studentów okolicznych uczelni (lokal docelowo powstanie w pobliżu 3 wydziałów uniwersyteckich oraz w odległości 0,5 km od akademika). Pizzeria będzie miejscem, które zapewni smaczny posiłek w rozsądnej cenie studentom w ciągu dnia oraz będzie miejscem towarzyskich spotkań po zajęciach (w godzinach wieczornych), co zostanie uwzględnione w godzinach działania lokalu: od 12:00 do 23:00, od pn do sb, z największym spodziewanym ruchem w godzinach lunchowych i wieczornych. Pizzeria będzie przyciągała młodych ludzi oryginalnym menu: pizzą z niebanalnymi dodatkami, skomponowanymi z wysokiej jakości produktów, dużym wyborem piw z małych browarów oraz modnym, industrialnym wystrojem.

Etap 4 – plan realizacji

W tym miejscu wyszczególniamy kroki, które zamierzamy podjąć, aby zrealizować nasz cel. W planie ujmujemy takie elementy jak: remont oraz wyposażenie lokalu, stworzenie komunikacji wizualnej, działania marketingowe czy wreszcie przygotowanie oferty pizzerii (uwzględniającej dania dnia, rabaty czy inne mechanizmy, mające na celu przyciągnięcie i zatrzymanie klientów). Następnie rozpisujemy harmonogram opisanych działań.

Etap 5 – finanse

To zwykle najbardziej newralgiczny punkt całego planu. Finanse potrafią spędzić sen z powiek niejednemu restauratorowi: założenie zbyt wysokich kwot może grozić porzuceniem pomysłu zanim jeszcze zaczniemy go realizować – w wyniku odrzucenia biznesplanu przez bank/instytucje oferującą dofinansowanie. Z kolei niedoszacowanie grozi fiaskiem już w trakcie inwestycji. Tym samym finanse należy wyliczać z dużą ostrożnością, szczególnie, że w przypadku lokalu gastronomicznego jest wiele kosztów do ujęcia, m. in.:

  • remont lokalu (bardzo istotne jest właściwe ocenienie stanu lokalu, bowiem te czasem wymagają gruntownych remontów, w tym wymiany instalacji, okien, drzwi);
  • dostosowanie lokalu do wymogów Sanepidu;
  • wystrój lokalu;
  • sprzęt (w tym miejscu należy podkreślić, że w lokalu gastronomicznym zdecydowanie warto postawić na profesjonalne sprzęty dedykowane do lokali gastronomicznych, co początkowo pochłania duże fundusze, ale z czasem przekłada się na realne oszczędności czasu i pieniędzy);
  • koszty zatrudnienia;
  • fundusze przeznaczone na marketing;
  • środki na zatowarowanie;
  • inne wydatki (czynsz, media, ewentualne koszty franczyzy).

Warto uwzględnić koszty na minimum 6 miesięcy po uruchomieniu lokalu, bowiem zwykle dopiero po takim czasie pizzeria zaczyna na siebie zarabiać.

Etap 5 – finanse

Etap 6 – analiza rynku

To miejsce na dokładną (ale wciąż zwięzłą i konkretną) analizę rynku. Jakie lokale gastronomiczne funkcjonują w pobliżu? Jaki jest ich dokładny profil (jaki rodzaj kuchni, typ gastronomii: duża restauracja, bistro, bar z szybkimi przekąskami). W przypadku pizzerii należy też uwzględnić lokale mobilne, oferujące jedzenie z dowozem.

Etap 7 – organizacja lokalu gastronomicznego

To miejsce na przedstawienie:

  • Dokładnej oferty lokalu (uwzględniamy w niej np. kartę menu z cenami, szeroki wybór piw, dodatkowe inicjatywy jakie zamierzamy podjąć w ramach prowadzenia działalności: np. organizacja wieczorów z grami planszowymi).
  • Harmonogramu otwarcia lokalu (dni, godziny);
  • Pracowników, których ewentualnie zamierzamy zatrudnić.

Etap 8 – marketing

Chociaż ten punkt wciąż bywa traktowany przez niektórych bardzo lekko, jest kluczowy dla powodzenia restauracji. Składają się na niego 3 elementy:

  1. Stworzenie spójnego wizerunku lokalu gastronomicznego – przykładowo, jeśli organizujemy typowo włoską knajpę, każdy element naszego działania: od menu, po wystrój, przez nazwę, do komunikacji wizualnej, powinien być spójny;
  2. Zaplanowanie skutecznej strategii promocji – ulotki, plakaty, reklama w Internecie, strona internetowa;
  3. Opracowanie strategii cenowej – jak dowiedzieliśmy się w poprzednim artykule, najniższe ceny nie są gwarantem sukcesu. Przeciwnie, zwykle są prostą drogą do bankructwa. Ale już odpowiednio opracowane menu z ciekawymi promocjami (np. „środa za pół ceny”, happy hours z piwem za 2 zł itp.), to dobry pomysł na przyciągnięcie klientów.

Etap 9 – analiza SWOT

Ten krok pozwala spojrzeć na nasz pomysł z szerszej perspektywy, bowiem analiza SWOT uwzględnia takie elementy jak: mocne i słabe strony projektu oraz czynniki zewnętrzne: szanse i zagrożenia. Poniżej przykładowa analiza SWOT:

Mocne strony Słabe strony
Autorski pomysł lokalu (oparty na polskich smakach ubranych we włoskie danie), świeże składniki, szeroki wybór piw z małych browarów, wystrój wpisujący się w gusta młodych ludzi, przystępne ceny. Mały personel (właściciel – kucharz, jeden pomocnik kuchenny pomagający na sali i jedna kelnerka), mała powierzchnia lokalu (maksymalnie 6 stolików na 4 osoby).
Szanse Zagrożenia
Bliskość 2 wydziałów uniwersyteckich oraz akademika, brak konkurencji prowadzącej lokal gastronomiczny o podobnym profilu. Bliskość pierogarni z daniami w bardzo niskich cenach, zmienność ruchu uzależniona od zajęć studentów (w okresie wakacji oraz ferii możliwy spadek ruchu).

Z tak przygotowanym biznesplanem śmiało możemy udać się po dotacje (z Unii Europejskiej, Urzędu Pracy, innego rodzaju dotacji regionalnych) lub do banku – po kredyt. Wcześniej jednak należy zadbać o właściwe dokumenty, ale o tym – w następnym artykule.

Kontakt

TECHCON

ul. Poniatowskiego 5A
22-600Tomaszów Lubelski

NIP: 921-102-72-88

biuro@careho.pl

+48 664 005 415

Partnerzy
Akceptuję

Serwis korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką plików cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.